Fizikalno, potrebno je uložiti snagu da bi se silom djelovalo na objekt u gibanju ili momentom sile na tijelo koje se vrti – stoga je snaga jednaka umnošku sile F i brzine v objekta ili momenta sile M i pripadne kutne brzine ω. Ukupna uložena snaga zbroj je svih takvih doprinosa (vektorski račun nam neće biti potreban): |
Slijedeći doprinos Pα predstavlja dio snage uložen na kružno ubrzanje α svih dijelova agregata u kružnom gibanju: radilice, svih osovina, zupčanika, itd. Prema analogiji s Newtonovim zakonom, za moment sile Mα koji ubrzava kružno gibanje svih tih dijelova, vrijedi: uz Ieff kao efektivni moment inercije svih pokretnih dijelova agregata. |
Posljednji član Ptr je snaga disipirana trenjem te sâma ima dva doprinosa: trenje gume s podlogom te aerodinamički otpor. Trenje između pokretnih dijelova unutar agregata zanemarujemo jer je ono sâmom konstrukcijom motocikla mora biti minimizirano (podmazivanjem dodirnih površina i sl.). U prvoj aproksimaciji, silu trenja Ftr gume s podlogom smatramo konstantnom, odnosno neovisnom o brzini motocikla, temperaturi gume i ostalim parametrima. U najjednostavnijem modelu, ona je jednaka: uz m kao već utvrđenu oznaku za masu motocikla i vozača, g kao ubrzanje sile teže te μ kao koeficijent dinamičkog trenja. |
Sada je ključno pitanje preko kojih je varijabli najkorisnije izraziti ovisnost oslobođene snage P? To će biti kutna brzina ω radilice i translacijsko ubrzanje a čitavog motocikla. Naime, snaga P najizravnije ovisi o ω, dok je brzina motocikla v tek posredni rezultat prijenosa kružnog gibanja stupnjevima prijenosa. U drugu ruku, nasuprot kružnom ubrzanju α radilice duboko skrivene unutar agregata, translacijsko ubrzanje a vozač izravno osjeća putem inercije. |
Još nam ostaje promotriti na koji način dolazi do promjene krajnje brzine motocikla. Ona može biti ograničena dvama različitim razlozima: sâmom snagom ili blokadom agregata. Proučimo prvi slučaj. Označimo s vmax najvišu brzinu koju motocikl može postići (koja se, očito, ostvaruje u najvišoj "brzini" imax). Budući da vmax već jest maksimalna brzina, agregat zbog nedostatka snage više ne može razviti dodatno ubrzanje, tj. a = 0. U suprotnom, kad bi dodatno ubrzanje bilo ostvarivo, vmax ne bi bila maksimalna brzina, što je u suprotnosti s početnom pretpostavkom. Prema tome, ako više ni malo snage nije raspoloživo za ubrzanje, sva je utrošena na savladavanje svih oblika trenja, te se pod takvim uvjetima izraz za utrošenu snagu svodi na: |
Povratkom na prethodno postavljen i raspisan uvjet: uočavamo da ga možemo faktorizirati na slijedeći način: |