Next: Pion u eksperimentalnim


Otkrice piona

Utvrdjivanje postojanja i svojstava elementarnih cestica zbog njihovih dimenzija nije moguce direktnim opazanjem, vec preko njihovih interakcija s jezgrama i elektronima materije kroz koju prolaze. Tridesetih godina ovog stoljeca, kada su zapoceli eksperimenti s elementarnim cesticama uporabom kozmickog zracenja, znalo se za postojanje dvije nabijene elementarne cestice suprotnih naboja: elektron i proton. Masa protona veca je priblizno 2000 puta od mase elektrona, a isto tako proton osim elektromagnetske interakcije,koju osjeca elektron, osjeca i jake sile. Iako mnogo jace te sile su i vrlo kratkog dosega, reda velicine dimenzije jezgre. Zbog toga je glavni nacin gubitka energija tih cestica kod prolaska kroz materiju elektromagnetska interakcija s jezgrama i elektronima. Velika razlika u masama uzrokuje razlicite mehanizme gubitka energije u elektromagnetskim interakcijama pri prolazu protona i elektrona kroz materiju. Protoni vecinu svoje energije gube u interakcijama s elektronima atoma materijala i ionizaciji tih atoma. Dok elektroni glavninu energije gube u zakocnom zracenju, stvaranju elektron - pozitron para i u mogucoj interakciji s elektronima u atomu, a koji ce od ovih procesa biti dominantan ovisi o energiji elektrona. Teorijski proracun gubitaka energije ovih cestica pri prolasku kroz materijal napravljen je za svaki od ovih mogucih nacina interakcije uporabom kvatne elektrodinamike.
Osnovni nacin registracije putanje elementarnih cestica tih godina bilo je fotografiranje tragova u maglenoj komori, u kojoj su nabijene cestice stvarale mjehurice duz svoje staze. Ako se komora postavi u magnetsko polje, putanja cestice se zakrivljue i moguce je odrediti impuls cestice iz znane relacije mv/r=qB, gdje je mv impuls, r radijus putanje u magnetskom polju jakosti B. Promatranje gubitka energije pri prolasku nabijenih cestica kroz materijal i rekonstrukcija putanje u magnetskom polju bili su osnovni nacini za promatranje reakcija elementarnih cestica.
Promatranjem gubitka energije pri prolazu kroz materijal cestica odredjenog impulsa iz kozmickog zracenja, Anderson i Neddermeyer su 1937, godine uocili cestice, pozitivog i negativnog naboja, koje po svom ponasanju ne mogu biti niti protoni niti elektroni. Elektron tog impulsa prema teorijskom predvidjanju trebao bi gubiti znatno vise energije, a isto tako ako bi to bio proton, morao bi proizvesti znatno vise ionizacije nego sto je opazeno. Mjerenjem mase opazene cestice, Street i Stevenson, odredili su da je masa te cestice priblizno 130 puta veca od mase elektrona. Danas znamo da je to odredjenje bilo za faktor 1.6 pogresno, ali ipak jasno je utvrdjeno postojanje nabijene cestice po masi izmedju elektrona i protona.
Spomenuli smo da je Yukawa 1935. godine u svojoj teoriji nuklearne sile predvidio postojanje cestice mase priblizno 200 masa elektrona, koja bi trebala biti prijenosnik jakog medjudjelovanja. Izgledalo je da je to ta cestice. Da se to sa sigurnoscu konstatira, trebalo je odrediti i neka druga svosjtva te cestice osim mase. Teorijski je pokazano da pretpostavljena Yukawina cestice ima vrlo razlicito ponasanje u materiji ovisno da li je pozitivno ili negativno nabijena. Negativno nabijena cestica kod malih brzina u materijalu biva uhvacena u atomske orbite slicne elektronskim i kada se dovoljno priblizi jezgri uslijed jake interakcije koju osjeca interagira s jezgrom i biva apsorbirana. Nasuprot tome, pozitivna cestica zaustavlja se u materijalu izmedju atoma i raspada. Niz eksperimenata koje su za vrijeme drugog svjetskog rata u Italiji napravili Conversi, Paccini i Piccioni pokazali su da to nije slucaj s opazenim cesticama. Dakle , ta cestica nije Yukawina cestica!
Nedugo nakon rata, 1947. godine, Perkins je registrirao jedan dogadjaj s cesticom cije ponasanje odgovara Yukawinoj cestici. Nastalo paradoksalno ponasanje opazenih cestica razjasnjava niz pokusa grupe fizicara Lattes, Occhialini, Powell, u Bristolu, Engleska , 1947. godine, koji utvrdjuju postojanje dvije vrste nabijenih cestica s razlicitim svojstvima, od kojih jedna nastaje raspadom druge. Jedna cestica je predvidjena Yukawina cestica, koja osjeca jaku interakciju i danas znana pod imenom pi-mezon (pion) i koja se raspada na jednu nabijenu cesticu nesto manje mase, ali koja ne osjeca jaku interakciju, mion i cesticu bez mase neutrino. Dakle, sada je postalo jasno da su mion vidjeli jos 1937. Anderson i Neddermeyer, ali i da je ona krivo pridruzena Yukawinoj cestici, a da je Perkins vidio pion, cesticu koja osjeca jaku interaciju i ponasa se na predvidjeni nacin u materiji.
Otkrice nabijenih piona napravljeno je dakle eksperimentima uporabom kozmickih zraka , koje su u to vrijeme bilo jedini izvor visokoenergijskih elementarnih cestica. Prvi akceleratori elementarnih cestica poceli su se razvijati tridesetih godina ovog stoljeca, ali energije na koje su cestice ubrzane nisu bile dovoljne za ovakve eksperimente. Tek nakon drugog svjetskog rata zapocinje razvoj akceleratora koji daju cestice vecih energija i ubrzo su opazeni pioni u eksperimentima s tim akceleratorima, a isto tako otkriveni su i neutralni pioni 1950. godine.

Next: Pion u eksperimentalnim i teorijskim istrazivanjima



bosnar@plan.phy.hr