[seminar] Nastupno predavanje na IF-u u četvrtak 31.03.2016. u 14:00h - Dr. Juraj Szavits-Nossan

Damir Staresinic damirs at ifs.hr
Wed Mar 23 18:57:23 CET 2016

Institut za fiziku, Bijenička cesta 46,

predavaonica u zgradi Mladen Paić četvrtak, 31. ožujka 2016., u 14:00 sati

Fizika daleko od ravnoteže: od fundamentalnih principa do bioloških primjena
Dr. Juraj Szavits-Nossan

Institut za fiziku, Zagreb

U predavanju ću ukratko predstaviti svoj dosadašnji rad u području neravnotežne statističke fizike, te planove za buduća istraživanja na Institutu za fiziku. Okosnica mojih znanstvenih interesa je ponašanje sustava koji su daleko od ravnoteže. Pritom mislim na trajnu neravnotežu, koja se tipično odražava u postojanju (proizvoljno velikih) tokova materije ili energije i kao takva se ne može opisati standardnom (Boltzmann-Gibbsovom) statistikom. Priroda obiluje takvim sustavima: sustavi izloženi velikim gradijentima temperature ili kemijskog potencijala, te u konačnici sam život samo su neki od primjera.
Matematički opis neravnotežnih sustava jedan je od najvećih izazova teorijske fizike danas. Ka boljem razumijevanju takvih sustava slijedio sam dva puta. Prvi put je kroz jednostavnije matematičke modele u kojima se žrtvuju realistični detalji kako bi se iz analitičkog rješenja prepoznali opći principi. Drugi put je kroz konkretne primjere iz biologije i meke kondenzirane materije, gdje realistični detalji postaju nužnost. Iz prve grupe primjera predstavit ću modele transporta u jednoj dimenziji, u kojima sam proučavao neravnotežne fazne prijelaze i njihovu univerzalnost, te fenomen sličan Bose-Einsteinovoj kondenzaciji, ali koji nema kvantno porijeklo. Nakon toga ću predstaviti matematičku teoriju velikih odstupanja, kao opći teorijski pristup koji smo iz svega toga naučili i još učimo i koji sasvim sigurno predstavlja budućnost statističke fizike.
Iz druge grupe primjera predstavit ću konkretne biološke procese na kojima sam radio i planiram raditi u budućnosti, a koji su inherentno izvan ravnoteže. To su samoudruživanje proteina u po stanicu opasne amiloidne nakupine povezane s brojnim neurodegenerativnim bolestima, stanični proces translacije mRNA molekule u proteine, te primjeri sustava poput bakterija koji koriste energiju za usmjereno gibanje - popularno nazvani "aktivna materija".

Voditelji seminara IF-a: Nataša Vujičić i Damir Starešinić